tisdag, augusti 26, 2008

Gröna fingrar!

Det här med gröna fingrar alltså! Alla dessa planter med feta blad, garderobsväxter och dyl. de som inte SKA gå att ta död på, dom bara dör så fort de kommer in i mitt hus. Men sånna där lite svårare blommor som faktiskt måste få lite vatten i bland, de klarar jag.

Tomatplantor, Physalis, och änglatrumpeter, som ska ha näring en gång i veckan minst, växer som tusan fast jag inte gett dem nån näring.

Orkidéer, som ska ha vatten och näring varje vecka, kan jag inte säga nått om än. Den har inte dött men alla luft rötter är skrumpna och ena stängeln har blivit lite brun ner till och jag har bara två blad kvar på den. Men det lever än i alla fall. Jag kan återkomma när jag kan förutspå framtiden för min fina orkidée.

Det här med gröna fingrar är bara hittepå av nån dum gammal tant (eller gubbe) som vill få oss andra som kanske har ett liv utanför växtriket att få dåligt självförtroende när det gäller växter.
Mitt råd är att köpa sånna blommor du tycker är fina och sen pröva sig fram. (Vill man va lite extra duktig kan man läsa på internet) men framför allt köpa en till när den första dött. Man får inte ge upp!

Jag har en växt som jag inte vet vad den heter. Kaktusfamiljen tror jag. Jag hade tre. Jag fick dem utav farmor som hon fått av sin mamma! Fatta hur länge den har överlevt!!!! :D
Farmor kunde ju inte slänga den givetvis utan ger den till mig. Här sitter jag då på 3 blommor som bara är fina när de blommar och blommar gör den bara när man skött den ordentligt.

Sa jag att jag bara har 1 kvar. :D Ooops.....

2 kommentarer:

Ninna sa...

Tappar du orken så kan du ju köpa sidenblommor =)

Anonym sa...

Men du här ju iaf EN kvar, bra gjort tycker jag!!