lördag, september 10, 2011

Leilas födelsedagskalas

Leilas fyllde 1 år i går, min lilla, stora tjej. Det var ju bara att glömma att försöka vakna innan henne, (hon går på dagistider nu) så det fick bli så här. Presentöppning i mammas och pappas säng verkade fungera lika bra. :)
Jennifer hjälpte henne gärna att öppna....

Leilas födelsedagstårta, en larv till 1-åringen fick bli bra. Men slutresultatet blev i alla fall ganska så gulligt.

Jag har inte gjort så mycket figurer förut och prövade att göra små nyckelpigor. Det är svårare än man tror att få ett fint resultat. Tycker jag i alla fall.... :)

En i släkten är glutenintolerant, så jag gjorde en liten larv till henne med. Gjord av en muffins...
Jag har tidigare bloggat om dessa kakor och jag tror minsann de var uppskattade... fina små chokladblommor.

Min man hittade mald mandel i affären och det verkade ju fungera alldeles utmärkt. Skönt att slippa mala själv. :) Detta blev macarons med två olika fyllningar. Vit choklad och hallonfyllning och chokladmousse i de andra. Det var väldigt gott med chokladmoussen men de blev alldeles för "blöta" även om smaken blev himlans god.
Mycket gäster, mycket kaffe och mycket fika. Jag gillar det skarpt. Det är så roligt att styra och fixa inför kalaset och väldigt roligt att få bjuda på goda saker.
Och just det, jag har även hunnit med att baka en äppelpaj åt min trötta, gravida vän. :) Hoppas den smakar! :)










Inga kommentarer: